Tupakka

Legendoja, kuten ”Pappani veti norttia askin päivässä ja eli 90-vuotiaaksi” kuulee ja osa niistä voi jopa pitää paikkansa. Tupakointi ei tapa kaikkia, mutta aiheuttaa joka tapauksessa merkittäviä terveyshaittoja jokaiselle tupakoijalle.

Usein luullaan, että tupakoinnin haittavaikutukset ilmenevät vasta vanhemmalla iällä, mutta tämä ei pidä paikkaansa. Tupakkatuotteiden käytöllä on myös välittömästi ilmeneviä haittoja, kuten fyysisen kunnon heikkeneminen, päänsärky ja keskittymisvaikeudet.

Myöhemmät haittavaikutukset ovat sitäkin vakavampia. Joka toinen tupakoija kuolee ennenaikaisesti tupakoinnin aiheuttamaan sairauteen. Puolet heistä menettää tupakoinnin vuoksi yli 20 elinvuottaan. Tupakan aiheuttamiin sairauksiin kuolee Suomessa vuosittain keskimäärin 5000 ihmistä. Esimerkiksi syövistä joka kolmas aiheutuu tupakoinnista.

Tupakointia ylläpitää usein muukin kuin fyysinen riippuvuus, esimerkiksi sosiaalinen tapahtuma (tupakkatauko kaveriporukan kanssa) tai stressin lievitys keino.

Sähkötupakka

Sähkösavukkeessa tupakan puru on korvattu joko nikotiinipitoisella tai nikotiinittomalla nesteellä. Sähkösavuke ei ole tupakan vieroitustuote. Myös sähkötupakan polttaja hengittää keuhkoihinsa kemikaaleja ja pienhiukkasia.

Sähkötupakan sisältämiä pienhiukkasia ei ole toistaiseksi tutkittu kovin hyvin, joten sen todellisista haittavaikutuksista ei ole luotettavaa tietoa. Se, että haittoja ei ole ehditty tutkia, ei tarkoita, että sähkötupakka olisi turvallinen.

Sähkötupakkaa polttavan tupakointiaika saattaa olla jopa pidempi kuin tavallista tupakkaa polttavan. Näin haitat voivat todellisuudessa olla luultua suuremmat.

Tupakka ja liikunta

Tupakointi heikentää fyysistä kuntoa ja suorituskykyä. Lisäksi nikotiini hidastaa liikunnasta palautumista ja lisää tapaturmariskiä.

Tupakointi vahingoittaa hengitys- ja verenkiertoelimistöä ja siksi heikentää kestävyyskuntoa. Tupakan sisältämä nikotiini vähentää myös lihasmassaa ja lihasvoimaa. Tupakointi heikentää vastustuskykyä ja siksi tupakoija sairastuu muita useammin flunssaan ja muihin infektioihin. Sairaana et voi treenata, etkä kehittyä.

Irti tupakasta

Lopettaminen kannattaa aina. Tupakoinnin lopettamisen jälkeen huomaat suorituskyvyn parantumisen nopeasti. Jaksat paremmin koulussa, töissä ja vapaa-ajalla. Tupakoinnin lopettamisen jälkeen maku- ja hajuaistisi parantuvat jo parissa päivässä. Lisäksi nukut paremmin. Hengitysvaikeudet, yskä ja limaisuus helpottavat parissa kuukaudessa.

Lopettaminen ei välttämättä ole helppoa. Suunnitelmallisuus auttaa pysymään päätöksessäsi.

  • Pohdi omia motiivejasi: Miksi poltan? Missä tilanteissa poltan? Poltanko yksin vai seurassa/ryhmässä? Mitä etua minulle on lopettamisesta?
  • Tee päätös lopettamisesta ja kerro siitä lähipiirissäsi. Ehkä kaverisikin haluaa lopettaa, ja saatte tukea toisistanne.
  • Tee suunnitelma (esim. ”En polta aamuisin”, ”En mene tänään tupakkaporukan mukana tauolle”, ”Vähennän polttamista tietoisesti”, ”Lopetan kokonaan”)
  • Älä pidä savukkeita saatavillasi.
  • Tee varasuunnitelma retkahdusten varalle.
  • Palkitse itsesi onnistuessasi pienillä asioilla viikoittain.
  • Pyydä tarvittaessa apua terveydenhoitajalta, lääkäriltä tai vanhemmalta.

Lopettamisesta aiheutuvat vieroitusoireet kestävät aikansa, mutta pahimmillaan ne ovat pari ensimmäistä päivää. Lievitä lopettamisen tuskaa jollain muulla kuin herkuilla. Esimerkiksi liikunta tuo mielihyvän tunnetta, lievittää stressiä ja auttaa pitämään painon kurissa.

Tupakka on myös kallista. Puoli askia päivässä polttava sauhuttelee ilmaan vuodessa yli 1000 euroa. Askin päivässä polttava hukkaa jo reilut pari tonnia.

Jaa: