Vinkkejä mielenterveyden edistämiseen

Aktiivinen ja itsestään huolehtiva ihminen jaksaa paremmin. Elämän ei kuitenkaan pitäisi olla pelkkää suorittamista, vaan siitä pitäisi ehtiä myös nauttia!

Näin edistät mielenterveyttäsi:

  • Pidä yhteyttä muihin, muutenkin kuin somessa.
  • Tee asioita, joista nautit!
  • Haasta itsesi ja opettele uusia taitoja!
  • Selvitä vahvuutesi!
  • Tee hyvää. Kuuntele ja auta muita!
  • Pidä perusasiat kunnossa: liiku, syö monipuolisesti ja nuku!

Tunne itsesi

Hyvä itsetunto auttaa näkemään itsensä ja tulevaisuutensa parempana. Ihminen tuntee olevansa arvokas ja tärkeä sekä osaa myös arvostaa muita ihmisiä.

Ympäröivillä ihmisillä on suuri vaikutus yksilön itsetuntoon. Hyväksyvä, kannustava ja turvallinen yhteisö on paras itsetunnon kasvualusta. Epäonnistuminenkaan ei tunnu niin pahalta, kun tietää, että porukka ympärillä tukee ja auttaa. Nämä asiat vahvistavat itseluottamusta ja antavat suojaa tuleviakin kolhuja kohtaan. On ihan normaalia, että itseluottamuksen määrä vaihtelee elämän eri alueilla ja elämän eri vaiheissa.

Etsi itsestäsi myönteisiä puolia ja pohdi, missä olet hyvä ja taitava. Myös omien arvojen ja arvostusten tiedostaminen on osa itsetuntoa. Mikä on sinulle tärkeää elämässä?

Tunteet ja tunnetaidot

Tunnetaidot tarkoittavat tunteiden tunnistamista, hyväksymistä, nimeämistä, ilmaisemista ja säätelemistä.

Omia tunnetaitoja voi ja niitä kannattaa kehittää, koska hyvät tunnetaidot auttavat luomaan ja ylläpitämään ihmissuhteita, selvittämään ristiriitoja ja kohtaamaan elämän haasteita. Tunnetaidot suojaavat myös riippuvuuksilta, stressiltä ja ahdistukselta.

Tunteen tunnistaminen ja nimeäminen auttavat ymmärtämään tunteen viestiä ja tiedostamaan, mitä tunteella tulisi tehdä. Suru viestii luopumisesta, ahdistus ristiriidasta ja onnen tunne voi kertoa kiintymyksestä, elämänilosta tai kiitollisuudesta.

Tunteita ei kannata paeta, vaan kohda ne ja elää läpi.

Hallitse tunnemyrskysi

Kaikkia tunteita saa tuntea, niitä vaikeimpiakin. Tunne on eri asia kuin toiminta, jonka tekee tunteen vallassa. Vaikeidenkin tunteiden kanssa tulisi oppia elämään. Tunteiden panttaaminen vaarantaa sekä fyysisen terveyden että mielen terveyden. Parhaimmillaan voimakkaat tunteet antavat meille valtavasti energiaa: esimerkiksi kiukusta voit saada sisua, jolla selvität vaikeimmatkin haasteet!

Voimakkaat kielteiseksi koetut tunteet voivat johtaa harkitsemattomiin sanoihin ja tekoihin. Omia tunteita ei varsinaisesti voi hallita, mutta omaa käyttäytymistä voi.

Kokeile rauhoittaa tunnemyrskysi näillä keinoilla:

  • Hengitä syvään.
  • Laske kymmeneen.
  • Poistu hetkeksi paikalta.
  • Ajattele tietoisesti rauhoittavia ajatuksia.

Hyvää mieltä liikunnasta

Liikunnalla on paljon myönteisiä mielenterveysvaikutuksia. Liikunta laskee verenpainetta, auttaa purkamaan ahdistuneisuutta, stressiä ja kehon jännitystiloja, ja siitä seuraa rento, hyvä olo. Liikunta lisää myös itseluottamusta ja tyytyväisyyttä omaan kehoon. Lisäksi ryhmässä liikkuminen opettaa monipuolisesti sosiaalisia taitoja.

Mielihyvänhormoneja erittyy jo 45 minuuttia kestävällä kevyellä liikunnalla.

Stressin hallinta

Elämä täyttyy helposti asioista, joita haluaa tehdä ja kokea, ja samalla pitäisi täyttää omat ja joskus muiden odotukset opinnoissa tai työelämässä. Stressaantuminen esimerkiksi koeruuhkan takia on ihan ok, mutta jatkuva ylikuormittuminen on haitaksi sekä mielen että kehon terveydelle ja vastustuskyvylle. Ylikuormittumisen oireet ovat yksilöllisiä. Sydämen syke saattaa nopeutua, lihakset jännittyä, hikoilu lisääntyä sekä tarkkaavuus ja muisti heikentyä. Toisilla ilmenee univaikeuksia.

Lyhytaikainen stressi antaa sopivasti potkua ja saa yrittämään parhaansa, mutta pitkäaikainen stressi on haitallista ja voi altistaa masennukselle. Rentoutus- ja rauhoittumisharjoitukset auttavat sietämään stressiä, vähentämään ahdistusta ja lieventämään kipuja.

Rentoutuminen

Muun muassa jatkuva kiire ja informaatiotulva kuormittavat mieltä. Oman mielen rauhoittaminen on taito, jossa voi kehittyä ja johon on olemassa lukemattomia harjoituksia.

Jatkuva kiire ja kroppa tuntuu koko ajan jännittyneeltä? Rentoutumalla voi hidastaa hengitystiheyttä ja sydämenlyöntitiheyttä, stressihormonien taso laskee ja tilalle virtaa mielihyvähormoneja. Säännöllisellä rentoutumisella vastustuskyky paranee ja voit välttää jatkuvat pikkuflunssat.

Rauhoittuminen antaa myös tilaa oman mielen ja kehon viestien tunnistamiselle. Vasta rauhoittuneena huomaat, mitä oikeasti haluat ja tarvitset. Kokeile netistä löytyviä harjoituksia mielen rauhoittamiseen ja voit paremmin.


TIEDÄ LISÄÄ

Rentoutuminen palauttaa voimia (Suomen Mielenterveysseura)

Opi elämäntaitoja (Nyyti ry)

Jaa: