Huomioi nämä liikkuessasi

Liikunnan positiiviset terveysvaikutukset ovat vertaansa vailla, mutta kohtuus kaikessa pätee tässäkin. Silloin mennään metsään, kun liikunnan aiheuttama stressi ja rasitus ovat suurempia kuin sen tuottama hyvä olo.

Liikuntatapaturmat

Suomessa sattuu noin 350 000 liikuntatapaturmaa vuodessa. Erityisen alttiita tapaturmille ovat 15–35-vuotiaat nuoret miehet. Liikehallintataitojen ja kehonhallinnan kehittäminen ehkäisee liikuntatapaturmia. Liikuntatapaturmien välttämiseksi voi toki tehdä paljon muutakin.

Erityisesti vauhdikkaissa joukkuelajeissa sattuu ja tapahtuu. Tässä muutamia vinkkejä siihen, miten voi välttää vahinkoja liikkuessa:

  • Verrytelkää porukalla.
  • Sopikaa yhteiset pelisäännöt.
  • Hankkikaa tarvittavat suojavarusteet.
Katso videolta vinkit turvalliseen liikuntaharjoitteluun.

Liikutavammat

Liikuntavammojen  syynä on esimerkiksi kaatuminen tai kompastuminen liikunnan aikana. Nyrjähdykset ja venähdykset ovat äkillisistä vammoista yleisimpiä. Rasitusvammat taas syntyvät vähitellen liiallisesta yksipuolisesta rasituksesta tai liian lyhyestä palautumisesta.

Liikuntavammat ovat vain harvoin vakavia, mutta pienelläkin vammalla voi olla pitkäaikaisia vaikutuksia. Vammojen hoitaminen on tärkeää, jotta uusintavammoilta vältytään. ”Ei voi sattua, jos ei tuu verta” ei siis ole tässä kohtaa tarpeeksi syvällinen analyysi. Kuuntele kehoasi ja käy tarvittaessa terveydenhoitajalla.

Sairaana liikkuminen

Sairaana liikkumisesta on ainoastaan haittaa. Lievä nuha ja kurkkukipu eivät vielä ole esteitä kevyelle liikkumiselle, jos vointi on muuten ihan ok.

Jätä liikunta väliin, jos sinulla on flunssan yleisoireita, kuten:

  • kuumetta
  • lihas- tai nivelkipuja
  • päänsärkyä
  • väsymystä.

Liikunnan harrastaminen kuumeisena pidentää toipumisaikaa ja voi johtaa vakaviin jälkitauteihin. Liikkumisen voi aloittaa, kun sairauden oireet häviävät.

Ylirasitus

Ihan tavallisellekin kuntoilijalle saattaa syntyä liikunnan aiheuttama ylirasitustila, jos liikunta on liian yksipuolista tai sitä on liian paljon.

Ylirasitus ei välttämättä johdu vain fyysisestä rasituksesta; itseään ei kannata kuormittaa psyykkisesti stressaamalla liikaa liikkumisesta. Tottumattoman liikkujan kannattaa aloittaa liikkuminen vähitellen ja omaa kehoaan kuunnellen.

Ylirasitustilasta voivat kertoa muun muassa seuraavanlaiset oireet:

  • suorituskyvyn lasku
  • ruokahaluttomuus
  • väsymys tai unihäiriöt.

Miten sitten tulee toimia, jos epäilee kärsivänsä ylirasitustilasta? Lepo on ehdoton edellytys toipumiselle. Puhu asiasta terveydenhuollon ammattilaisen tai vanhempiesi kanssa.

TIEDÄ LISÄÄ

Liikuntaturvallisuus (Smart Moves)

Terveurheilija -ohjelma

Jaa: