Vuorokausirytmi

Yksi hyvän unen mittareista on sen säännöllisyys. Hyvästä vuorokausirytmistä kertoo se, että aamulla herää vaivattomasti ja illalla nukahtaa helposti.

Vuorokausirytmiä tahdistavat erityisesti valo-pimeärytmi ja melatoniinihormoni, jota erittyy pimeän aikaan. Viikonloppuisin ja loma-aikaan vuorokausirytmi saattaa siirtyä. Viikonloppuisin unirytmiä ei kuitenkaan kannata kääntää aivan päälaelleen, koska valvominen kostautuu tuskallisena arkeen paluuna maanantai-aamuna.

 

Vuorokausirytmiin vaikuttaa myös aivoissa oleva tahdistaja. Se määrittelee, olemmeko aamu- vai iltavirkkuja. Aamuvirkulle ei tee tiukkaa herätä kukonlaulun aikaan, iltavirkku taas mielellään kukkuu yön tunneille asti. Jos olet iltavirkku, kiinnitä erityisesti huomiota riittävään unensaantiin! Iltavirkun yöunet voivat jäädä liian vähäisiksi, jos nukahtaminen venyy ja koulu- tai työpäivä starttaa aikaisin aamulla.

”Melatoniini on ns. yöhormoni, jota erittyy aivoissa pimeään aikaan. Se auttaa vuorokausirytmin säätelyssä ja edistää unensaantia.