Vähennä istumista, lisää liikkumista

Koulussa on usein pakko istua ja bussissa seisominen ei ole ehkä turvallisin vaihtoehto. Istumista voi kuitenkin vähentää melko helposti jo pienellä panostuksella.

Koulupäivinä tauoilla kannattaa pysyä liikkeellä.

  • Käy ulkona haukkaamassa happea.
  • Kävele rappuset aina kun voit.
  • Pelatkaa porukalla pingistä tai biljardia.
  • Haasta ryhmäsi välkkähöntsyilyyn liikuntasalissa.
  • Käy moikkaamassa kavereita muilla osastoilla.
  • Tee pikavisiitti kuntosalilla.

 

Opelle kannattaa ehdottaa istuimisen tauottamista myös oppitunneilla. Keksikää vaikka vuorotellen muutamaksi minuutiksi liikettä istumisen sijaan. Ryhmätöiden ideointipalaverit voi pitää myös liikkuen. Istukaa jumppapalloilla tuolien sijaan, se tekee istumisesta aktiivisempaa ja keskivartalo joutuu töihin!

Kannattaa yrittää vähentää istumista myös vapaa-ajalla. Käy kaupassa ja muilla asioilla kävellen, hoida sosiaalisia suhteita liikkuen ja ota hyötyliikunta päiväohjelmaasi!