Unettomuus

Sosiaalinen media, internet, illanviettoon houkuttelevat ravintolat sekä ilta- ja yötyöt siirtävät yöunta.

Unettomuus ilmenee nukahtamisvaikeuksina, katkonaisena unena tai liian aikaisena heräämisenä. Jokainen kärsii jossain vaiheessa elämäänsä tilapäisestä väsymyksestä ja unettomista öistä. Unettomuus voi johtua esimerkiksi stressistä, tilapäisistä ristiriidoista ja huolista.

 

Nukahtamisvaikeudet kertovat kropan olevan ylikierroksilla. Jos unettomuus jatkuu, eivätkä omat keinot korjaa unettomuutta, kannattaa kääntyä jo varhaisessa vaiheessa terveydenhoitajan tai muun ammattilaisen puoleen.

 

Joskus nukahtamis- ja unilääkkeiden käyttö on tarpeellista. Unilääkkeet on tarkoitettu vain tilapäiseen käyttöön ja käytössä tulee noudattaa lääkärin ohjeistusta. Nukahtamis- ja unilääkkeisiin liittyy riippuvuusriski. Lääkkeet voivat aiheuttaa sivuoireita, eikä niiden avulla tuotettu uni vastaa normaalia hyvää unta.

”Puuttuvaa unta ei voi korvata piristävillä juomilla. Univaje korjautuu vain nukkumalla.”