Työstä palautuminen

Työn kuomituksesta palautumisen tulisi alkaa jo tauoilla ja jatkua vapaa-ajalla.

Hyvä opiskelu- tai työpäivä sisältää seisomista, istumista, liikkumista ja taukoja. Usein päivän kulku on kuitenkin yksipuolisempi. Työpäivän kuormituksesta palautuminen on tärkeää, jotta jaksat työssä. Erilaiset työt kuormittavat eri tavoin, joten niistä myös palaudutaan eri tavoin. Alla olevista vinkeistä hyötyy varmasti jokainen ammattilainen.

 

Ammattilaisen palautumisvinkkejä:

  • Korjaa ryhti! Työssä kuin työssä alamme päivän mittaan painua kasaan. Kohenna ryhti mahdollisimman usein.
  • Tauota! Taukoliikunta on hyvä ottaa tavaksi jo opiskeluaikoina. Pienikin hartioiden pyörittely ja jalkojen ravistelu vauhdittaa verenkiertoa.
  • Liiku! Haasteina voivat olla yksipuoliset työasennot, istuminen, työskentely pitkään hankalassa asennossa tai seisominen. Vastapainoksi erityisesti selkä ja hartiat kaipaavat liikettä.
Etsi itsellesi sopiva liikuntamuoto, joka palauttaa sekä kropan että pään työpäivän rasituksista.