Työelämä ja istuminen

Työikäisistä istuu tai on paikallaan 60 prosenttia päivittäin. Passiivisen ajan määrää lisää se, että monilla aloilla istuminen on yleistä.

Istumisen aiheuttamat tuki- ja liikuntaelinten sairaudet aiheuttavat nuorillakin muun muassa ryhdin heikentymistä, niska-hartiaseudun ja selän ongelmia ja johtavat ajan myötä usein ennenaikaiseen eläköitymiseen. Istumisen terveyshaittoja voidaan ennaltaehkäistä pitkiä istumissessioita välttämällä ja työn tauottamisella. Sopiva tuoli ja hyvä työtaso sekä oikea istuma-asento vähentävät istumisesta aiheutuvia ongelmia.

 

Hyviä keinoja tauottaa istumista työpaikalla on useita:

 

  • Opettele tekemään osa töistä seisten.
  • Käytä perinteisen tuolin sijaan satulatuolia tai jumppapalloa
  • Puhu puhelimessa aina seisten.
  • Juo kahvit seisaaltaan.
  • Nouse ylös kokouksissa ja seminaareissa tai kokeile kävelykokouksia.
  • Lataa puhelimeesi sovellus, esimerkiksi Stand up, joka muistuttaa puolen tunnin välein istumisen tauottamisesta.
Tauota istumistasi aina kun voit!