Someniska

Puhelinta tai tablettia käytettäessa katse on usein alaspäin. Tässä asennossa hartialihakset jännittyvät ja kipeytyvät helposti.

Älypuhelinta selatessa vierähtää helposti tunti jos toinenkin. Puhelimen runsas käyttö huonossa asennossa aiheuttaa ryhti- sekä tuki- ja liikuntaelinongelmia.

 

Puhelinta kannatellaan tavallisesti vartalon edessä ja päätä roikotetaan katseen suuntaisesti alaspäin. Pään roikkuessa niska-hartiaseutu kuormittuu kaularangan ojentajalihasten venyessä ja koukistajalihasten lyhentyessä. Käsien kannattelu aiheuttaa staattista jännitystä olkapäihin ja niska-hartiaseutuun, mikä voi aiheuttaa päänsärkyä ja lihaskipuja. Lisäksi puhelimen pitely aiheuttaa jännitystä sormiin ja ranteisiin.

Aikuisen pää painaa noin 5 kg. Kun päätä roikotetaan alaspäin älypuhelinta käytettäessä, niskaan suuntautuva kuormitus kasvaa jopa 27 kg painoisen pään kannattelua vastaavaksi.

 

Vältä someniska

 

Puhelimen käyttöä ei suinkaan tarvitse lopettaa, mutta sen käyttötapaan kannattaa kiinnittää huomiota. Kokeile vinkkejä, joiden avulla vältyt jumeilta ja säryiltä:

 

Korjaa asentoa. Pidä pää pystyssä, kun käytät puhelinta. Puhelimen tarvittaessa tukea johonkin.

 

Opettele kehontuntemusta ja oikean ryhdin hahmottamista. Totuta keho hyvään ryhtiin.

 

Vaihda asentoa. Someta istuen, seisten tai makuulla. Vaihtele asentoa usein.

 

Käytä kännykkää vain rajallinen aika. Laita kännykkä pois käsistäsi ja tee välillä jotain muuta.

 

Liiku. Pidä huolta lihaskunnostasi, huolla kehoasi ja liikuttele niska-hartiaseutua pitkin päivää.

Runsas kännykän käyttö ja pään roikottaminen näkyvät nopeasti heikentyneenä ryhtinä.

Asiantuntijat:

fysioterapeutti Elisa Vesterinen
fysioterapeutti Aldo Fabbroni