Suojaravintoaineet

Vitamiinit ja kivennäisaineet ovat suojaravintoaineita, joita ilman elimistö ei pysyisi terveenä. Esimerkiksi energia-aineenvaihdunta hiipuisi ilman b-vitamiineja ja solut vaurioituisivat ilman c- ja e-vitamiinien suojaa. Hapen kuljettaminen veressä ei onnistuisi ilman rautaa.

Vitamiineja ja kivennäisaineita voi napata purkista, mutta niiden paras lähde on ruoka. Ruokien koostumus ja muut ainesosat suojaavat ja vapauttavat ravintoaineita tehokkaammin kuin vitamiinivalmisteet. Esimerkiksi kasvisten rakenne auttaa niiden omaa C-vitamiinia kulkemaan ehjänä elimistöön saakka ja rauta imeytyy tehokkaammin punaisesta lihasta kuin rautatableteista.

 

Saat sopivasti suojaravintoaineita, kun syöt monipuolisesti ja riittävästi erilaisia ruokia. Tarkista, kuuluvatko nämä viisi erityisen tärkeää ravintoaineiden lähdettä säännöllisesti ruokavalioosi:

 

  • Kalsium ja D-vitamiini tekevät yhteistyötä luuston lujittamiseksi.  Hanki lujat luut syömällä maitotuotteita, erilaisia kaloja ja margariinia.
  • Folaatti (eli B9-vitamiini) auttaa soluja jakautumaan ja pitää hermoston vireessä. Varmista saanti syömällä tummanvihreitä kasviksia, kuten parsa- ja ruusukaalia, vihreitä papuja, herneitä, pinaattia ja yrttejä sekä täysjyväviljoja.
  • Rauta pitää veren hapekkaana, vastustuskyvyn skarppina ja vähentää uupumusta. Sitä saat etenkin lihoista, täysjyväviljoista ja siemenistä.
  • C-vitamiini edistää kaikkien kudosten, kuten ihon ja hiusten muodostumista ja auttaa meitä pysymään terveinä. Sitä saat rutkasti monista sitrushedelmistä, marjoista ja muista kasviksista.
Ruoasta saadut vitamiinit ja kivennäisaineet auttavat parhaiten pitämään mielen virkeänä ja puolustautumaan bakteereilta.