Ruoka-aineet

Mitä syön aamupalaksi? Ostaisinko välipalaksi energiajuoman vai sämpylän? Teet ruokavalintoja joka päivä. Järkevät ruokavalinnat ovat konkreettinen teko oman olosi kohentamiseksi. Herkuttelukin on välillä ok, kunhan arkiruokailu on kunnossa.

Viisi arjen valintaa ratkaisevat:

 

  • Syö riittävästi kasviksia, vihanneksia ja marjoja. Päivässä tulisi syödä puoli kiloa eli noin kuusi kourallista kasviksia. Kasvikset kuuluvat joka aterialle!
  • Valitse viljat (pasta, riisi ja leipä) täysjyväisenä. Puuro ja hedelmämysli ovat parempia vaihtoehtoja muroille. Hyvä leipä voi olla tumma tai vaalea, kunhan se on runsaskuituinen (kuitua yli 6 %) ja täysjyväviljainen.
  • Suosi vähärasvaisia proteiineja. Maitotuotteet ja lihat kannattaa valita mahdollisimman vähärasvaisena.  Kala saa olla rasvaista, sillä se sisältää hyviä rasvoja.
  • Kiinnitä huomiota rasvan laatuun. Lisää hyvien rasvojen saantia ja vähennä kovia rasvoja.
  • Vähennä sokeria. Limsat, mehut, energiajuomat, makeat jogurtit, karkki ja pulla. Näitä kohtuudella. Terveellisempiin ja vähintäänkin yhtä maukkaisiin välipaloihin löydät vinkkejä
Tee fiksuja valintoja ruokailusi suhteen.