Rasitusvammat

Rasitusvamma syntyy pikkuhiljaa, kun kroppa ei kestä siihen kohdistuvaa toistuvaa kuormitusta.

Kuormitus voi olla joko liian yksipuolista tai sitä on liian paljon. Riittävä lepo, palautuminen ja monipuolinen harjoittelu ehkäisevät rasitusvammojen syntymistä. Tavallisesti vammakohta on kipeä ja turvonnut.

 

Rasitusvammoille altistavia tekijöitä ovat

 

  • liiallinen tai liian yksipuolinen harjoittelu
  • liian nopea harjoittelun lisääminen
  • virheellinen suoritustekniikka
  • puutteellinen palautuminen (ei malteta levätä välillä)
  • liian vähäinen syöminen ja juominen
  • vääränlaiset varusteet (esim. liian pienet tai väärään käyttöön suunnitellut kengät).

 

Yleisimpiä rasitusvammoja ovat

 

  • penikkatauti (säärikipu)
  • polven rasituskivut
  • selkävaivat
  • rasitusmurtumat
  • tenniskyynärpää.
Kiinnitä huomiota hyvään suoritustekniikkaan, sillä toistuva virheellinen liike vahingoittaa kudoksia ja aiheuttaa kipua