Alasivun-kuva_istuminen

Pitkäaikaisen istumisen haitat

Istuessa suuret lihasryhmät ovat passiivisena ja kuluttavat vain vähän energiaa. Tämän seurauksena kroppaan kertyy rasvaa, joka useimmilla kasautuu vyötärön seudulle. Vyötärölle kertynyt rasva lisää riskiä sairastua aineenvaihduntasairauksiin.

 

Niska-hartiaseudun jumit kertovat usein huonosta istuma-asennosta tai liiallisesta istumisesta. Jos haluat eroon päivittäisestä päänsärystä, kannattaa pohtia istumistottumuksiasi!

 

Vyötärörasva ja hartiajumit eivät ole ainoita ikäviä seurauksia liiallisesta istumisesta. Pitkäaikaisen istumisen seurauksena

 

  •  tyypin 2 diabeteksen ja metabolisen oireyhtymän riski kasvaa
  •  nivelrustot rappeutuvat
  •  luusto haurastuu
  •  lihasmassan pienenee ja lihasvoima heikkenee
  •  selän rakenteet kuormittuvat.
Juuri pitkäkestoisuus tekee istumisesta haitallista. Yhtäjaksoinen paikallaan tönöttäminen on myrkkyä kropalle.
Tiedä lisää: