Niska jumissa, selkä kipeä?

Niska ja selkä oireilevat myös monella nuorella.

Jos istut suuren osan päivästäsi, on todennäköistä, että niskasi ja selkäsi jännittyvät ja kipeytyvät. Niska- ja selkäkivun syyt ovat usein samoja: huonot työasennot, runsas istuminen, liikkumattomuus, liikapaino ja tupakointi. Tupakointi liittyy tähänkin asiaan, sillä se vähentää veren, ja sitä kautta hapen ja ravinteiden, virtausta selän rakenteissa.

 

Niskakipujen taustalla voi olla myös työskentely kädet koholla, tarkkuutta vaativa työ, toistotyö tai runsas mobiililaitteiden käyttö katse alaspäin suuntautuneena.

 

Selkäkivulle altistaa lisäksi syvien vatsalihasten heikkous ja siitä johtuva huono selän asennon hallinta.

 

Keinoja niska- ja selkäkipujen ehkäisyyn:

  • Vähennä istumista.
  • Tauota työtä pienillä liikkeillä, esim. hartioiden pyörityksillä tai niskan venyttämisellä.
  • Aktivoi keskivartalon lihakset selän tueksi.
  • Rentouta hartiat mahdollisimman usein.
  • Tarkista työasennot ja työpisteesi säädöt.
  • Vähennä ruutuaikaa.
  • Liiku vapaa-ajalla monipuolisesti.
Huono työskentelyasento tai ruudun ääressä jumittaminen saattaa kostautua niska- tai selkäkipuna.