Mausteet ja suola

Ruokaa voidaan maustaa monilla tavoilla maistuvaksi, mutta niksit tuntuvat silti olevan vähissä. Suomalaisten eniten käyttämä mauste on nimittäin suola (NaCl). Elimistö tarvitsee suolan natriumia kohtuudella.

Suola hivelee makuhermoja ja maistuu monelle. Sitä saadaan lähes kaksinkertainen määrä suosituksiin nähden. Elintoimintojen kannalta vajaa teelusikallinen suolaa riittää, jotta hermoimpulssit, lihakset ja nestetasapaino toimivat kuten pitäisi.

 

Runsassuolaisten ruokien syömisen seurauksena verenpaine kohoaa. Se ei tunnu eikä näy, mutta pitkään jatkuessaan se voi johtaa sairauksiin. Vähäsuolainen elämä voi pidentää elinikääsi jopa 8‒10 vuodella.

 

Vertaile etenkin valmisruokien, leipien, makkaroiden, juustojen, kastikkeiden ja sipsien suolapitoisuuksia pakkausmerkinnöistä. Kielen makunystyrät tottuvat vähäsuolaiseen makuun parissa viikossa.

 

Mausta luovemmin. Hapoista sitruuna- ja omenamehu, yrteistä timjami ja oregano sekä pippureista cayenne- ja mustapippuri ovat loistavat perusmausteet. Makuja voi pyöristää myös teelusikallisella hunajaa.

 

Katso Syö hyvää -hankkeen Suolavideo