Liikuntavammojen hoito

Liikuntavammat ovat useimmiten lieviä, mutta niiden pitkäaikaisseuraukset saattavat olla harmillisia. Jopa 35 % tapaturmista vaatii lääkärikäyntiä ja 5 % sairaalahoitoa heti tai myöhemmin. Noin 40 % vammoista hoituu kotikonstein ilman ammattilaisen apua. Lievät nyrjähdykset ja venähdykset eivät välttämättä vaadi lääkärikäyntiä, mutta oikeanlainen ensiapu on tarpeen myös lievissä vammoissa.

Jos olet epävarma vamman vakavuudesta, on parempi käydä näyttämässä sitä terveydenhuollon ammattilaiselle, kuin jäädä kotiin ihmettelemään. Hoitamaton vamma aiheuttaa pahimmassa tapauksessa pidempiaikaista vahinkoa.

Liikuntavammasta toipuminen on usein hidasta ja vamma voi haitata normaalia elämää pitkään. Siksi vammojen ennaltaehkäisyyn kannattaa panostaa.

Ensiapu ja KKK

Tapaturma voi yllättää, vaikka yrittäisit ennakoida riskit. Tapaturmatilanteessa nopea reagointi on tärkeää.

Tehokkaalla ensiavulla minimoidaan vamman aiheuttamat haitat ja nopeutetaan paranemista. Tavallisimmissa liikuntatapaturmissa, kuten nyrjähdyksissä ja lihasrepeämissä, toimitaan KKK-säännön mukaisesti.

KKK eli Kompressio – Koho – Kylmä

Kompressio eli puristus: Purista vammakohtaa heti käsin itse tai pyydä apua.

Kohoasento: Nosta vammautunut raaja tai kehon osa kohoasentoon sydämen yläpuolelle.

Kylmähoito 20 min: Sido kylmäpakkaus tai jääpussi vamma-alueelle puristuksen säilyttämiseksi. Laita kylmän ja ihon väliin esimerkiksi sukka tai pyyhe, jotta iho ei palellu.

Hoito tapaturmaa seuraavina päivinä

  1. Kompressio eli kylmäpuristus: Pidä vamma-alueen ympärillä tukevaa, mutta joustavaa sidettä. Huolehdi riittävästä verenkierrosta; raajan normaalin värin ja tunnon tulee säilyä.
  2. Kohoasento: Pidä vammautunutta raajaa kohoasennossa aina kun mahdollista turvotuksen vähentämiseksi.
  3. Kylmähoito: Jatka kylmähoitoa useita kertoja (3−4) päivässä, 10–20 minuuttia kerrallaan. Jätä joustoside eristeeksi. Side estää ihon paleltumisen.
  4. Kivunhoito: Käytä tarvittaessa aikuisen valvonnassa reseptivapaata tulehduskipulääkettä ohjeen mukaisesti kivun vähentämiseksi.
  5. Lepääminen: Vältä vamma-alueen kuormittamista 3−5 vuorokauden ajan. Käytä tarvittaessa kevennystä (kyynärsauvat) tai tukea (sidos, lasta). Vammakohtaan muodostuva uusi kudos on alkuun heikkoa, joten se vammautuu helposti uudelleen, jos kuormitus aloitetaan liian aikaisin.

Jos vamman aiheuttama kipu ja turvotus on voimakasta, et pysty varaamaan painoa vammautuneen kehon osan varaan tai vamma muuten mietityttää, hakeudu lääkärin.

Milloin liikkeelle?

Loukkaantumisen tai sairastelun jälkeen liikunta on aloitettava vähitellen, omaa kehoa kuunnellen, liikunnan määrää ja tehoa lisäten. Ammattilaisen ohjeistamia kuntoutusliikkeitä kannattaa tehdä tunnollisesti, jotta vamma paranee kunnolla. Vuodelepo ei yleensä ole ratkaisu, sillä paikoillaan makaaminen romahduttaa yleiskunnon nopeasti.

Liikuntavamma ei ole este kaikelle liikkumiselle. Esimerkiksi ranteessa tai olkapäässä oleva vamma ei estä alakropan käyttöä. Hyötyliikunta on yleensä paras tapa ylläpitää peruskuntoa. Myöhemmin harjoittelun pariin on mukavampi palata, kun ei tarvitse aloittaa aivan nollasta.

Rasitusvammoista toivuttaessa on vältettävä vamma-alueen kuormittamista. Uinti ja pyöräily sopivat monille. Myös selkävaivaisille suositellaan kevyttä liikkumista.

Jaa: