Aktiiviliikkujan extra

Kun liikunnan teho ja määrä kasvavat, myös loukkaantumisriski kasvaa. Aktiiviliikkujan on erityisen tärkeää kiinnittää huomiota liikunnan turvallisuuteen.

Mitä kovempaa treenaa, sitä tärkeämpää on huolehtia palautumisesta. Kunto kehittyy palautumisen aikana, joten harjoittelun ja levon oikea suhde on kehittymisen perusta. Liiallinen harjoittelu johtaa rasitusvammoihin tai pahimmillaan ylirasitustilaan. Harjoittelussa on huomioitava myös kroppaa huoltavat toimet.

Keskeisiä palautumista edistäviä tekijöitä ovat

  • monipuolinen harjoittelu
  • harjoittelun rytmittäminen (lepopäivät ja kevyet viikot)
  • huolelliset alku- ja loppuverryttelyt
  • tavoitteiden mukaiset venyttely- ja liikkuvuusharjoitteet
  • huoltava oheisharjoittelu ja muu kevyt liikunta
  • säännöllinen elämänrytmi ja lepo
  • monipuolinen ravinto ja riittävä vedensaanti
  • rentoutuminen ja stressittömyys.

Treeni, ravinto ja lepo ovat kaikki yhtä tärkeitä. Yhdenkin osa-alueen heikkous hidastaa kehitystä tai jopa estää sen.

Loukkaantumisen psyykkiset vaikutukset

Loukkaantuminen pakottaa urheilijan hölläämään treeneistä. Kropan lisäksi henkinen puoli kokee kovan kolauksen. Loukkaantuminen on kova paikka aktiiviliikkujalle, sillä liikunta on tärkeä osa urheilijan arkea, ja kehittymisen eteen on nähty paljon vaivaa.

Loukkaantunut urheilija kokee monenlaisia tunteita. Pettymys, syyttely, suru ja viha ovat luonnollisia reaktioita etenkin tapaturmasta toipumisen alkuvaiheessa. Negatiivisuuteen ei kuitenkaan saa jäädä vellomaan, sillä liiallinen stressi ja turhautuminen heijastuvat koko kehoon. Tärkeää on suunnata katseet tulevaisuuteen.

Älä jää yksin vamman kanssa. Juttelu valmentajan, lääkärin ja vanhempien kanssa auttaa motivoitumaan kuntoutusprosessiin.

Uusiutuvat vammat

Vammakierteen taustalla voi olla liian yksipuolinen harjoittelu, virheellinen tekniikka, puutteellinen ravitsemus tai heikko palautuminen. Aikaisemmasta vammasta ei ehkä toivuttu kunnolla, kun pelikentille palattiin jo täyttä häkää.

Saman vamman uusiutuminen voi olla merkki taipumuksesta tietynlaisille vammoille. Jos huomaa saman vamman tai samantyyppisten loukkaantumisien vaivaavan toistuvasti, on erityisen tärkeää huolehtia omien heikkouksien vahvistamisesta. Kannattaa suunnitella yhdessä lääkärin ja fysioterapeutin kanssa, kuinka omia heikkoja kohtia voi parhaiten kehittää.

Uusiutuvien liikuntavammojen kuntouttamiseen kannattaa panostaa ammattilaisten avustuksella.

Jaa: