Liikunta

Tapaturmien ennaltaehkäisyn kannalta kaikella liikkumisella on suuri merkitys. Monipuolinen liikunta kehittää kuntoa, lihasvoimaa, kehonhallintaa ja yleisiä liiketaitoja.

Liikunta vahvistaa luustoa ja lihaksistoa. Vahvemmat lihakset kestävät paremmin kuormitusta, suojaavat luita ja niveliä sekä vähentävät loukkaantumisia. Erityisesti keskivartalon tukilihaksien vahvistaminen on tärkeää, sillä keskivartalon hallinta on oleellista kaikessa turvallisessa liikunnassa.

 

Monipuolinen liikkuminen parantaa liikuntataitoja. Samalla kehonhallinta ja ketteryys kehittyvät, mikä auttaa pysymään pystyssä nopeassa liikkeessä. Liikkuvuusharjoittelu mahdollistaa paremmat liikelaajuudet ja oikeat suoritustekniikat. Myös kyky reagoida yllättäviin tilanteisiin paranee. Hyvä reaktiokyky on hyödyksi esimerkiksi liukkaalla kelillä.

 

Liikunta kehittää lajiosaamista ja suoritustekniikkaa. Harjoittelun myötä olet varmempi liikkeissäsi ja peliväline pysyy paremmin hallussasi.

Alkuverryttelystä kannattaa huolehtia aina, sillä se valmistaa kroppaa ja keskittää ajatukset harjoitukseen. Samalla vammariski pienenee.