Kuntosaliharjoittelun ABC

Starttaa salitreenit turvallisesti!

Muista 

  • Tutustu kuntosalilaitteisiin ennen harjoittelun aloittamista kokeneen salitreenaajan, opettajan tai kuntosalityöntekijän opastuksella.
  • Opettele oikeat liikeradat ja nostotekniikat.
  • Aloita pienillä painoilla. Voit lisätä vastusta pikkuhiljaa, kun voimasi kasvavat.
  • Lämmittele. Huolehdi etenkin niiden lihasten lämmittelystä, jota aiot treenata.
  • Muista myös: Treenaa vain terveenä, pidä lepopäiviä, vaihtele ohjelmia ja harjoittele monipuolisesti.

 

Liikkeiden suoritusjärjestys

  • Isoista lihasryhmistä pienempiin.
  • Tärkeät lihasryhmät ensin.

 

Toistot

Toistojen määrällä, vastuksella ja palautumisella on vaikutus lihaksiston kehittymiseen. Liikkeitä tulee yleensä tehdä 3–4 sarjaa. Aloittelijat ja peruskuntoilijan kannattaa tehdä 10–15 toisto ja 3–4 sarjaa.

Kuntosaliharjoittelu

TOISTOTMÄÄRÄSARJAPALLIIKEPALAUTUS
maksimivoima 1–6 toistoa85–100 % maksimista3–5 min3–5 min
perusvoima 6–12 toistoa50–85 % maksimista1–4 min1–4 min
kiinteytyminen 10–20 toistoa20–50 % maksimista0–1 min0–1 min
Jo muutaman viikon säännöllisellä treenillä saa tuloksia aikaan!