Istumatyö

Monen suomalaisen päivästä jopa 80 prosenttia kuluu istuen, seisten tai maaten. Istuma- ja näyttöpäätetyöskentely on työelämässä yleistä, joka lisää päivittäistä paikallaan vietettyä aikaa.

 

Vaikka toimistotyö on fyysisesti kevyttä, aiheuttavat runsas yhtäjaksoinen istuminen ja niska- ja selkälihasten ylikuormittuminen terveyshaittoja. Siksi istumista onkin syytä työpäivän aikana tauottaa. Hyvä fyysinen kunto auttaa kestämään istumisen terveysriskejä paremmin. Lisäksi se vahvistaa keskivartalon syviä lihaksia ja lapaluiden lihaksia, jotka auttavat ylläpitämään hyvää ryhtiä. Peruskestävyyttä ylläpitävän harjoittelun ja voimaharjoittelun lisäksi on muistettava säännöllinen liikkuvuusharjoittelu: istuma- ja näyttöpäätetyö kiristää ja jäykistää kehon etupuolta, kuten rintalihaksia ja -rintakehää, sekä lonkan koukistajia. Onkin hyvä muistaa, että mitä enemmän istuu, sitä tärkeämpää on harrastaa liikuntaa vaihtelevasti.

Taukoliikunnan avulla koppa ja kroppa jaksaa paremmin!