Istuma- ja näyttöpäätetyö

Istuminen on myrkkyä keholle. nousemalla ylös lisäät energiankulutustasi 13–20 %, kävelemällä jopa 100 %.

Pitkäkestoinen istuminen kuormittaa selkää ja voi aiheuttaa selkäkipua.

 

Istumatyöläisen ergonomiavinkit:

  • Vaihtele työskentelyasentoa päivän aikana.
  • Nouse ylös tuolista mahdollisimman usein. Työtehosi ei kärsi siitä, että välillä ojennat itsesi. Päinvastoin, sillä kun nouset ja liikut, verenkierto vilkastuu ja aivot pelaavat taas paremmin.
  • Säädä työskentelyasento:
    • Säädä työtuoli mitoillesi sopivaksi. Kantapäiden tulee yltää lattiaan (tai jalkatuelle) ja selkänojan tukea selkää.
    • Tue kyynärvarret tuolin käsinojiin tai pöytään 90 ° kulmassa, lähelle vartaloa.
    • Istu tuolin perällä.
    • Tarkista, että pää on vartalon jatkeena (ei kallistuneena taaksepäin, eikä liiaksi eteenpäin).
  • Liiku monipuolisesti vapaa-ajalla.
Tauota istumistasi 45 minuutin välein. Voit esimerkiksi nousta seisomaan aina vastatessasi puhelimeen.