Irti tupakasta

Lopettaminen kannattaa aina. Tupakoinnin lopettamisen jälkeen huomaat suorituskyvyn parantumisen nopeasti. Jaksat paremmin koulussa, töissä ja vapaa-ajalla.

Tupakoinnin lopettamisen jälkeen maku- ja hajuaistisi parantuvat jo parissa päivässä. Lisäksi nukut paremmin. Hengitysvaikeudet, yskä ja limaisuus helpottavat parissa kuukaudessa.

 

Lopettaminen ei välttämättä ole helppoa. Suunnitelmallisuus auttaa pysymään päätöksessäsi.

 

  • Pohdi omia motiivejasi: Miksi poltan? Missä tilanteissa poltan? Poltanko yksin vai seurassa/ryhmässä? Mitä etua minulle on lopettamisesta?
  • Tee päätös lopettamisesta ja kerro siitä lähipiirissäsi. Ehkä kaverisikin haluaa lopettaa, ja saatte tukea toisistanne.
  • Tee suunnitelma (esim. ”En polta aamuisin”, ”En mene tänään tupakkaporukan mukana tauolle”, ”Vähennän polttamista tietoisesti”, ”Lopetan kokonaan”)
  • Älä pidä savukkeita saatavillasi.
  • Tee varasuunnitelma retkahdusten varalle.
  • Palkitse itsesi onnistuessasi pienillä asioilla viikoittain.
  • Pyydä tarvittaessa apua terveydenhoitajalta, lääkäriltä tai vanhemmalta.

 

Lopettamisesta aiheutuvat vieroitusoireet kestävät aikansa, mutta pahimmillaan ne ovat pari ensimmäistä päivää. Lievitä lopettamisen tuskaa jollain muulla kuin herkuilla. Esimerkiksi liikunta tuo mielihyvän tunnetta, lievittää stressiä ja auttaa pitämään painon kurissa.

Tupakka on kallista. Puoli askia päivässä polttava sauhuttelee ilmaan vuodessa yli 1000 euroa. Askin päivässä polttava hukkaa jo reilut pari tonnia.