Hiilihydraatit

Hiilihydraatteja tarvitaan, että pää toimii ja jalka nousee. Hiilarit ovat elimistön tärkein energianlähde, niiden pitäisi kattaa noin puolet päivittäisestä energiansaannista.

Hiilareiden laatuun kannattaa kiinnittää huomiota. Hyviä hiilareita saa

  • täysjyväviljoista
  • perunasta
  • kasviksista, marjoista ja hedelmistä.

 

Pastat, riisi ja leipä kannattaa valita siis täysjyväisenä, silloin niissä on enemmän kuituja, vitamiineja ja kivennäisaineita. Kuitu on tärkeää vatsan toiminnan kannalta. Kasviksia, hedelmiä ja marjoja pitäisi popsia vähintään puoli kiloa päivässä.

 

Tavallinen sokeri on ”huonolaatuista” hiilihydraattia, jossa ei ole ravintoaineita, vaan paljon pelkkää puhdasta energiaa. Sitä kertyy huomaamatta, sillä monet ruoat ja juomat sisältävät piilosokeria eli lisättyä sokeria (sakkaroosia).  Valkoisissa viljatuotteissa (pulla, vaalea leipä, monet einekset) on usein myös paljon huonolaatuista hiilihydraattia, mutta ei juuri lainkaan ravintoaineita.

Katso Syö hyvää -hankkeen video: Sokeripommit