Eroon nuuskasta

Korkean nikotiinimääränsä vuoksi nuuska aiheuttaa riippuvuutta varsin pian. Vähentämällä nuuskan käyttöä asteittain veren nikotiinipitoisuus laskee hitaasti. Näin vähennät lopettamisesta aiheutuvia vieroitusoireita.

Nuuskaamisen lopettamisen myötä hengityksesi raikastuu, kuntosi kohenee, lihasvoimasi kasvaa etkä sairastu yhtä helposti. Lisäksi keskittymiskykysi paranee, nukut paremmin ja säästät rahaa.

 

Lopettamiseen liittyy vieroitusoireita, kuten levottomuus, ärtyneisyys, unettomuus, keskittymisvaikeudet ja päänsärky. Oireet ja niiden voimakkuus ovat yksilöllisiä. Vähennä nuuskaamista asteittain ja tee suunnitelma lopettamiselle. Päätä lopettamispäivä ja hävitä nuuska sekä siihen liittyvät välineet. Pysy suunnitelmassasi ja muista palkita itsesi onnistumisesta tasaisin väliajoin. Kerro lopettamispäätöksestäsi myös kavereillesi ja pyydä heitä tukemaan päätöstäsi.

 

Jos nuuskan tarve iskee, keksi muuta ajateltavaa. Lähde ulos kävelylle tai tee jotain muuta mukavaa yksin tai kaverin kanssa. Voit korvata nuuskan esimerkiksi purkalla tai sokerittomilla pastilleilla.

 

Aina lopettaminen ei onnistu yksin. Apua lopettamiseen on saatavilla useilta tahoilta. Kysy apua kouluterveydenhoitajalta tai kuntasi terveyspalveluista.

Älä korvaa nuuskaa muilla tupakkatuotteilla. Jos kärsit kovista vieroitusoireista, pyydä apua kouluterveydenhoitajalta tai lääkäriltä. Alaikäinen tarvitsee korvaushoitotuotteisiin lääkärin reseptin.