Ergonomia

Hyvä ergonomia ja oikea suoritustekniikka ovat tärkeitä niin kuntosalilla, kotona kuin työpaikallakin.

Yksikin väärällä tekniikalla tehty raskas nosto voi aiheuttaa pysyvän vamman. Myös kevyet liikkeet voivat aiheuttaa ongelmia toistuessaan jatkuvasti vääränlaisina. Hyvä selän asento kannattaa muistaa arjen nostotilanteissa sekä työpaikalla että kotitöissä.

 

Korjaa ryhti seistessäsi. Istu hyvässä asennossa selkä tuettuna ja jalat lattialla. Tauota pitkäaikaista istumista jaloittelemalla välillä.

 

Kuntosalilla sattuu tapaturmia usein silloin, kun omia voimia ei osata arvioida. Raskaissa liikkeissä, kuten maastavedossa ja kyykyssä loukkaa helposti itsensä, jos tankoon latoo painoja liikaa. Vaikka jaloissa riittäisikin voimaa, sitä ei välttämättä ole tarpeeksi muissa liikettä tukevissa lihaksissa. Liian yksipuolinen harjoittelu on tehotonta ja altistaa rasitusvammoille.

Muista hyvä ryhti ja selän asento koulussa, töissä ja vapaa-ajalla. Treenaamalla selkärankaa tukevia keskivartalon syviä lihaksia, voit säästyä ikäviltä selkävaivoilta ja pysyt työkykyisenä pidempään.