Arjen valinnat

Ruokavalinnoissa tärkeää on valita mahdollisimman usein tuotteita, joissa on kohtuudella energiaa ja riittävästi suojaravintoaineita sekä kuitua. Ruokavalintojen ei tarvitse aina olla superterveellisiä. Monipuoliseen ruokavalioon mahtuu myös silloin tällöin herkkuja.

Parempia ruoka-ainevalintoja oppii tekemään, kun jaksaa nähdä hieman vaivaa. Aluksi kauppareissulla voi tuntua rasittavalta syynätä tuotteiden ainesosaluetteloita ja ravintosisältöjä, mutta paremmat valinnat opit nopeasti.

 

  • Mieti, mitä haluat tuotteelta.
  • Tarkasta pakkausmerkinnät.

 

Ainesosaluettelo kertoo, mitä tuote sisältää. Ensimmäisenä mainitaan se ainesosa, jota on tuotteessa eniten. Ravintosisällöstä sen sijaan näet kuinka paljon tuotteessa on eri laatuisia hiilihydraatteja ja rasvoja sekä proteiinia. Lisäksi vaikkapa suola- ja kuitupitoisuuksia on helppo vertailla.

 

Kumman valitset?

 

  • aamupalalla kulhon muromysliä vai perusmysliä? (11 vai 2 sokeripalaa)
  • välipalaksi suklaalevyn vai suklaapatukan? (30 vai 7 sokeripalaa)
  • välipalaksi suklaamyslipatukan vai täysjyvävälipalakeksin? (9 vai 2 sokeripalaa)
  • janoosi 0,5 l pullon limua, light-juomaa vai hiilihapotettua vettä? (21, 0 vai 0 sokeripalaa)
  • piristykseksi 0,33 l energiajuoman, kupin kahvia vai 30 min päiväunet? (15, 0 vai 0 sokeripalaa)
  • herkuksi hedelmäviinerin vai pullan? (rasvaa 36 g vai 11 g)
  • välipalaksi lihapiirakan maustekastikkeilla vai ruisleivän leikkeleellä, juustolla ja kasviksilla? (rasvaa 23 g vai 8 g)
  • leivän päälle metvurstia vai broilerinfileeleikkelettä? (rasvaa 5 g vai 1 g)