Alkoholi

Grammassa alkoholia on lähes saman verran energiaa kuin grammassa rasvaa. Alkoholista vapautunut energia varastoituu rasvana rasvakudokseen.

Jos juo päivittäin pullollisen olutta tai kuivaa siideriä, saa viikossa noin 1000 kcal ylimääräistä energiaa. Rasvakudokseksi muutettuna se on reilu 100 g rasvaa. Jo yhden terassipainotteisen kesän aikana alkoholijuomista saatuja liikakiloja voi kertyä vyötärölle huomattavan paljon.

 

Alkoholijuomien energia tulee etanolista, mutta usein myös sokerista. Siksi väkevät viinat, liköörit, makeat viinit ja siideri ovat erityisen energiapitoisia alkoholijuomia. Yksi alkoholiannos sisältää pienen välipalan verran energiaa. Energianlähteenä alkoholijuomat eivät korvaa kiinteää ruokaa.

 

Alkoholia imeytyy elimistöön vähän jo suusta, mutta suurin osa imeytyy vereen vasta mahalaukun jälkeen ohutsuolesta. Mahalaukussa oleva ruoka hidastaa alkoholin imeytymistä verenkiertoon, mikä huomaamatta voi johtaa runsaaseen juomiseen ennen humalatilan havaitsemista. Tyhjään vatsaan juotuna alkoholi sen sijaan imeytyy vereen nopeasti.

 

Maksassa alkoholi hajoaa pienemmiksi yhdisteiksi, mutta käynnistää hetkellisesti myös maksan sokerivarastojen pilkkoutumisen. Nousuhumalaan liittyvä tunnetila voi siis osittain johtua verensokerin äkillisestä noususta. Nopean nousun jälkeen verensokeri saattaa kuitenkin nopeasti laskea jopa liian matalaksi. Tämä voi tuntua huonovointisuutena, väsymyksenä ja ärtymyksenä.

Juomalla kaksi oluttuoppia, saat saman verran energiaa kuin monipuolisesta päivällisestä (kulhollisesta jauhelihakeittoa, viipaleesta ruisleipää levitteellä, lautasellisesta salaattia, hedelmästä ja lasillisesta maitoa).