Aktiiviliikkujan extra

Aktiiviliikkuja ymmärtää, että riittävä uni on urheilun kannalta välttämätöntä. Unen ja levon aikana keho palautuu rasituksesta. Levolle on siis muistettava varata riittävästi aikaa.

Unen tehtävänä on säädellä aivojen energiatasapainoa, vireystilaa, suorituskykyä ja oppimista. Sen aikana keho palautuu lihasväsymyksestä, kudosvauriot korjautuvat ja energiavarastot täyttyvät.  Unen aikana erittyy myös kasvuhormonia. Valvominen ja univaje heikentävät havainnointia ja koordinaatiota vaativia suorituksia. Lisäksi väsyneenä liikkuminen voi altistaa ylikuormitukselle, tapaturmille ja vammoille.

 

Kovan harjoittelun ja rasittavan harjoittelujakson jälkeen tulee pitää kevyempiä ja palauttavia jaksoja. Näiden kevyempien jaksojen aikana lihakset, hermosto, aivot ja koko muu elimistö palautuvat rasituksesta ja valmistautuvat seuraaviin suorituksiin. Muista siis varmistaa, että lepopäivät ovat osa liikuntasuunnitelmaa tai harjoitusohjelmaa.

Paljon treenaavan kroppa joutuu koville. Puolen tunnin päiväunet ovat hyvä keino ladata akkuja. Pidemmät torkut sen sijaan voivat hankaloittaa illalla nukahtamista.