Aktiiviliikkujan extra

Kun liikunnan teho ja määrä kasvavat, myös loukkaantumisriski kasvaa. Aktiiviliikkujan on erityisen tärkeää kiinnittää huomiota liikunnan turvallisuuteen.

Mitä kovempaa treenaa, sitä tärkeämpää on huolehtia palautumisesta. Kunto kehittyy palautumisen aikana, joten harjoittelun ja levon oikea suhde on kehittymisen perusta. Liiallinen harjoittelu johtaa rasitusvammoihin tai pahimmillaan ylirasitustilaan. Harjoittelussa on huomioitava myös kroppaa huoltavat toimet.

 

Keskeisiä palautumista edistäviä tekijöitä ovat

 

  • monipuolinen harjoittelu
  • harjoittelun rytmittäminen (lepopäivät ja kevyet viikot)
  • huolelliset alku- ja loppuverryttelyt
  • tavoitteiden mukaiset venyttely- ja liikkuvuusharjoitteet
  • huoltava oheisharjoittelu ja muu kevyt liikunta
  • säännöllinen elämänrytmi ja lepo
  • monipuolinen ravinto ja riittävä vedensaanti
  • rentoutuminen ja stressittömyys.
Treeni, ravinto ja lepo ovat kaikki yhtä tärkeitä. Yhdenkin osa-alueen heikkous hidastaa kehitystä tai jopa estää sen.